Zbog otezanja Bruxellesa, otplata HAC-ovih kredita je neizvjesna
(Banka.hr)
S krajem mjeseca Hrvatskim autocestama na naplatu dolazi 221 milijun eura kredita, a ne dopusti li Europska komisija Vladi da bude jamac za novi kredit kojim bi se ovaj pokrio, HAC-u prijeti tehnički bankrot

Idući ponedjeljak, odnosno za četiri radna dana, Hrvatskim autocestama (HAC) na naplatu dospijeva 221 milijun eura kreditnih obveza, no ni u kompaniji ni u Vladi još nema definitivnog rješenja kako će se to platiti, piše Poslovni dnevnik.
Kako doznaju, s nervozom se čeka mišljenje Europske komisije o tome hoće li novi kredit koji HAC mora podignuti uz jamstvo Vlade državna potpora ili ne, o čemu ovisi hoće li banke pustiti kreditne linije ili ne.
Državnoj prometnoj tvrtki čija se sudbina prekrojava u monetizaciji ove godine na naplatu dospijeva 800 milijuna eura ili više od šest milijardi kuna. HAC je u siječnju raspisao natječaj za refinanciranje cjelogodišnje obveze, no aranžmani još nisu zaključeni.
Veći dio obveza imao je namjeru samostalno financirati ruski Sberbank, i to ruska matica, no ipak je povukao kočnicu u posljednji trenutak. Da bi kompanija uspjela redovno poslovati, prvenstveno isplaćivati plaće, podignut je kredit kod Hrvatske poštanske banke u iznosu 120 milijuna eura.
HAC ionako ulazi u javni dug
HAC je u ovoj priči izvukao kraći kraj u nadmudrivanju Zagreba i Bruxellesa. Vlada godinama tvrdi da je HAC tvrtka koja posluje na tržištu i da je zato izvan statistike javnog duga. Ako je tome tako, svaka kreditna linija uz jamstvo države (bez kojeg banke ne žele ni razmišljati o kreditiranju) mogla bi se tumačiti kao državna potpora, no konačno mišljenje o tome mora dati Bruxelles.
Ako nije u pitanju potpora, onda Vlada bez problema može izdati jamstvo i zadužiti se kao da se zadužuje središnja država, no onda se postavlja pitanje zašto HAC nije u javnom dugu. Teško je vjerovati da u Belgiji nisu svjesni vremenskog škripca u kojem se našao HAC pa bi se otezanje s davanjem mišljenja moglo protumačiti i kao odgovor Komisije na namjerno friziranje podataka o dugu s hrvatske strane.
Paradoksalno u cijeloj situaciji je što od jeseni HAC i Autocesta Rijeka Zagreb ionako ulaze u javni dug po novoj europskoj statistici.
Bankari čekaju odgovor Europske komisije
Ključno je pitanje što će se dogoditi ako ne stigne zeleno svjetlo Komisije. Realno je pretpostaviti da će država uskočiti, moguće i izdanjem kratkoročnih trezorskih zapisa, no to bi značajno povećalo pritisak na kratkoročni dug.
U suprotnom HAC bi se našao u tehničkom bankrotu što bi tek otvorilo pandorinu kutiju jer prema klauzulama ostalih kredita vjerovnici imaju pravo na trenutnu naplatu u slučaju 'defaulta', a sudbina monetizacije i vrijednost koju bi država mogla tražiti za koncesiju tek bi tada bi došle pod upitnik.