Za koncesiju na 40 godina država može dobiti do 2,9 milijardi eura
(Lider)
Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture objavilo je na svojim internetskim stranicama dokument "Monetizacija javnog duga u vezi s društvima HAC i ARZ – Konačni nacrt izvješća za Fazu 1", u kojem Vladin savjetnik za monetizaciju duga Hrvatskih autocesta (HAC) i Autoceste Rijeka-Zagreb (ARZ) predlaže monetizaciju autocesta putem dodjela koncesije.
Dokument je objavljen nakon što je okončana prva faza monetizacije i u Elektroničkom oglasniku javne nabave Republike Hrvatske objavljena Obavijest o namjeri davanja koncesije za javne usluge radi davanja koncesije za upravljanje i održavanje hrvatskih autocesta.
Čini se da je pored toga objava motivirana i prigovorima građanskih udruga koje smatraju da Ministarstvo proces monetizacije vodi nedovoljno transparentno. No u Ministarstvu kažu da je dokument "deklasificiran" i objavljen čim je to postalo moguće, s obzirom na ugovorne obveze sa savjetnikom.
Vlada je početkom kolovoza prošle godine donijela odluku o izboru savjetnika za monetizaciju javnog duga HAC-a i ARZ-a. Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture angažiralo je u ožujku ove godine savjetnika za monetizaciju. Početkom srpnja Vlada je prihvatila model monetizacije kroz dodjelu koncesije.
Vlada bi prema tom modelu koncesionirala 1.024 kilometra autocesta kojima upravljaju HAC i ARZ strateškom investitoru koji bi preuzeo naplatu cestarine, upravljanje i održavanje autocesta u razdoblju od 40 do 50 godina pri čemu bi razdoblje bilo određeno tijekom nadmetanja.
Investitor bi ostvario povrat ulaganja od zadržane cestarine i dodatnih prihoda te bi preuzeo sve nastale troškove poslovanja i održavanja u vezi s autocestama. Trenutna trošarina od 60 lipa po litri goriva koja se plaća HAC-u ostala bi na raspolaganju za druge svrhe i ne bi postala dijelom monetizacije.
Za 40-godišnju koncesiju investitor bi Vladi platio koncesijsku naknadu u procijenjenom iznosu od 2,4 - 2,9 milijardi eura, a ako bi razdoblje koncesije bilo produljeno na 50 godina taj iznos mogao bi biti između 2,6 i 3,3 milijarde eura.
Preliminarni razgovori s potencijalnim ponuđačima trebali bi biti završeni do kraja ove godine, nakon čega slijedi podnošenje neobvezujućih ponuda, pregovori te obvezujuće ponude, a zaključivanje financijske transakcije očekuje se u kasno proljeće i rano ljeto 2014. godine.
U Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture upozoravaju da ne moraju sve preporuke savjetnika činiti Vladinu poziciju u pregovorima s ponuđačima.
Kao što je poznato, savjetnik, odnosno grupacija u kojoj su Erste Group Bank, Deloitte savjetodavne usluge, Wolf Theiss Rechtsanwälte - Podružnica Zagreb te društvo za upravljanje autocestama Asfing International, procjenjuje kako koncesijski pristup najbolje ispunjava Vladine ciljeve i ima podršku potencijalnih investitora.
Koncesija prema mišljenju Vladina savjetnika ispunjava tri glavna Vladina cilja - ostvarivanje prihoda od monetizacije, poboljšanje opće radne učinkovitosti autocesta te omogućavanje Vladi da dohodak od poreza na gorivo upotrijebi za druge infrastrukturne projekte.