Vladin plan: Autocesta do Karlovca sa šest trakova
(Večernji list)
Gradnja cesta
U gradnju autocesta do 2016. bit će uložena 4,31 milijarda kuna manje nego u razdoblju od 2009. do 2012. godine.
U gradnju autocesta Hrvatska će do 2016. godine uložiti još 6,89 milijardi kuna i tako dobiti novih 100-tinjak kilometara autocesta i brzih cesta. To je predviđeno Programom građenja i održavanja javnih cesta za razdoblje od 2013. do 2016. godine koji je Vlada prihvatila na svojoj posljednjoj sjednici. U odnosu na prethodno razdoblje od 2009. do 2012., na gradnju autocesta potrošit će se 4,31 milijarda kuna manje.
Proširenje postaje Demerje
U prethodne četiri godine tako su u gradnju autocesta uložene 11,2 milijarde kuna, 20 posto više od planiranog iznosa, a ukupno je sagrađeno i pušteno u promet 183,36 kilometara autocesta. Kukuriku koalicija je, nakon dolaska na vlast, najavila da zbog velikog zaduženja Hrvatskih autocesta i Autoceste Rijeka – Zagreb obustavlja daljnje građenje autoceste pa je sukladno tome u novom programu uglavnom predviđen završetak već započetih radova na autocesti Zagreb – Sisak, na koridoru Vc, Istarskom ipsilonu...
U Programu je navedeno i 20-ak kilometara autoceste do Ploča i do granice s BiH, koji su nedavno pušteni u promet. No jedna od najvažnijih stavki tog programa jest dogradnja dionice autoceste Zagreb – Karlovac u šesterotračnu prometnicu. U 2016. godini za tu je investiciju predviđeno 290 milijuna kuna. Tako će napokon u realizaciju plan da tih 40-ak kilometara autoceste, na kojima često nastaju velike gužve, u svakom smjeru ima po tri prometna traka. Osim toga, 2016. godine počinje i sanacija postojeća četiri traka na toj dionici, za što je predviđeno 80 milijuna kuna. Za proširenje naplatne postaje Demerje i uklanjanje naplatne postaje Lučko u zadnjoj godini novog četverogodišnjeg programa predviđeno je 30 milijuna kuna, a za gradnju novog čvora Karlovac 40 milijuna kuna. Na kraju 2016. godine tako bi Hrvatska trebala imati ukupno 1513 kilometara autocesta i brzih cesta.
Kukuriku koalicija i resorni ministar prometa Siniša Hajdaš Dončić puno će više uložiti u državne ceste od HDZ-ove vlade i bivšeg ministra prometa Božidara Kalmete. Tako će od 2016. godine u gradnju državnih cesta biti uložene 5,93 milijarde kuna, dok je u prethodnom četverogodišnjem razdoblju za tu stavku potrošeno 3,56 milijardi kuna. Ukupno će u gradnju, održavanje i obnovu državnih prometnica do 2016. godine biti uloženo 10,86 milijardi kuna, 4,38 milijardi kuna više nego u prethodnom četverogodišnjem planu.
Hrvatske ceste za to će dobiti i dodatnu financijsku injekciju jer će od 1. siječnja 2014. godine iz cijene litre goriva dobivati 80 lipa, umjesto dosadašnjih 60 lipa. A potreba za dodatnim ulaganjima u državne ceste u Programu se argumentira rezultatom istraživanja o stanju kolnika tih prometnica u Hrvatskoj, koje je pokazalo da je više od 50 posto državnih cesta u dobrom stanju s obzirom na sigurnost, a na 29 posto kolnika je sigurnost zadovoljavajuća. No na 19 posto državnih cesta stanje sigurnosti je loše.
Većina cesta u lošem stanju
Što se tiče udobnosti vožnje, samo 37 posto državnih cesta u dobrom je stanju, a 24 posto u zadovoljavajućem. Čak 38 posto državnih cesta u lošem je stanju kad je riječ o udobnosti vožnje.
U županijske ceste od 2013. do 2016. bit će uloženo 3,5 milijardi kuna, što je gotovo 1,4 milijarde kuna više nego u Programu od 2009. do 2012. godine. U gradnju županijskih i lokalnih prometnica bit će uloženo 125 milijuna kuna.