ZAGREB-Saborski Odbor za Ustav sutra će predložiti Saboru da Vladu ovlasti za provjeru potpisa koje je 17 sindikata prikupilo tražeći raspisivanje referenduma o outsourcingu. Vilim Ribić i kolege su prije dva mjeseca, dan nakon završetka proljetnog zasjedanja parlamenta, predali predsjedniku Sabora Josipu Leki, kako su tvrdili, 612 tisuća potpisa, a sad su na potezu državne institucije.


Dvotjedna kampanja

Ta inicijativa, dakle, ide svojim tijekom. Ako se ustanovi da postoji dovoljan broj važećih potpisa, Sabor će, kao i u slučaju ćirilice, referendumsko pitanje poslati na očitovanje Ustavnom sudu, nema nikakvog vremenskog tjesnaca. Vlada sigurno neće uvoditi niti jedan od tri modela izdvajanja odredenih uslužnih djelatnosti iz, primjerice, bolnica i škola, sve dok ne završi ova referendumska inicijativa, kakav god da rasplet bio.

No, sasvim je drukčija priča s monetizacijom autocesta. gospodarskoj mjeri na kojoj Banski dvori rade puno ozbiljnije nego na ideji outsorcinga, a protiv koje se također sprema referendum. Glavni zagovornik neposrednog izjašnjavanja, predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata Mijat Stanić, najavio je da 10. listopada započinje dvotjedna kampanja prikupljanja potpisa za referendum protiv monetizacije. No, ministar Siniša Hajdaš Dondć već je otkrio da će do veljače iduće godine biti potpisan ugovor o koncesiji na autoceste, kojim u Vladi namjeravaju uprihoditi oko tri milijarde eura. Slijedi, znači, utrka s vremenom dvije suprotstavljene strane. Predsjednik Odbora za Ustav Peđa Grbin smatra, međutim, da je ona već odlučena i da zbog poštovanja procedure, ovaj referendum nikako ne može biti raspisan prije veljače.

- Mi sigurno nećemo ništa odugovlačiti, to mogu jamčiti, ali jednostavno moramo postupiti sukladno propisima, kao i prilikom dosadašnjih zahtjeva za referendum. To znači da inicijatori prvo moraju potpise dostaviti u Sabor, to bi moglo biti negdje sredinom studenog. Objektivno, Odbor za Ustav neće se moći sastati prije 1. prosinca kako bi se potpise, ako će sindikati tvrditi da ih imaju koliko je potrebno, uputilo na provjeru. Vlada bi potom početkom 2015. mogla Ministarstvo uprave zadužiti za taj posao, što je uobičajeno. Njima će za provjeru trebati možda mjesec i pol dana. Kad bi potpisa bilo dovoljno, procedura opet seli u Sabor, koji bi referendumsko pitanje poslao Ustavnom sudu. Oni za odgovor imaju zakonski rok od mjesec dana. Prema tome, referendum je pravno-tehnički nemoguće raspisati prije travnja, objašnjava Grbin.

A Vlada, ističe, ne može čekati toliko dugo, mora upravljati državom.
- Zakon o koncesijama je na snazi i Vlada i ministar Hajdaš Dončić imaju uporište za svoje postupke. Zemlja ne može biti u blokadi u očekivanju eventualnih zakonskih promjena. Uostalom, inicijatori ovog referenduma jako ga dugo najavljuju, zašto su kalkulirali i nisu već ranije organizirali prikupljanje potpisa, pita se Grbin.

 

Zašto su kalkulirali?

O tome što će se dogoditi ako Vlada potpiše ugovor s koncesionarom autocesta, a zatim se održi referendum, predsjednik Odbora za Ustav ne želi nagađati.


- Ne znamo još niti prijedlog referendumskog pitanja i hoće li ono biti u skladu s Ustavom. Pitanje o ousourcingu je, posve sam siguran, neustavno. Ekonomija kakva bi se uvela tim referendumom nije postojala niti 1948. godine, kršila bi se sloboda tržišnog natjecanja, jedan od temelja Europske unije. Ne smije se pružanje nekih usluga dopuštati isključivo zaposlenima u javnoj službi. Da ne govorim o tome kako bi sindikalni zahtjev prouzročio u konačni upravo suprotno njihovoj intenciji, gubitak radnih mjesta. Hoće li uopće moguće biti raspisati referendum o monetizacji, znat ćemo već kad bude poznato pitanje, zaključuje Grbin.
 
 
Izvor: Glas Istre
PIŠE Dražen CIGLENEČKI
Foto BORIS KOVAČEV Cropix
Objavljeno: 14. 9. 2014.
Tiskano izdanje
 
 
 
 
Tako to zbori o cestarskome referendumu SDP-ov ustavni čiribu-čiriba Peđa Grbin.
 
Za njegove je stavove tipično:
 
- da drži vrlo visoki gard, često iznad Ustava, i što i drugi obično ne misle tako;
- da bi dao sve da Ustav bude u funkciji njegove stranke-partije.