Sve u svemu, jedan obrazac zamijenit će sadašnjih šest i više obrazaca i napokon bi trebao omogućiti da se i u Hrvatskoj znaju precizniji podaci o, primjerice, visinama isplaćenih plaća. Osim podataka o primicima od nesamostalnog i samostalnog rada, u JOPPD-u će se iskazivati i podaci o isplatama dnevnica i putnih troškova, upotrebi privatnog automobila u službene svrhe, naknada za prijevoz, darovi dani djeci radnika, prigodne nagrade, otpremnine, podaci o dividendama i udjelima u dobiti, naknade za vrijeme nezaposlenosti...

Utopljeni topli obrok

Troškove prijevoza s posla i na posao, prema zakonu o porezu na dohodak, ali i tumačenjima Porezne uprave neoporezivi su primici u visini stvarnih izdataka. Drugim riječima, ako poslodavac radniku plaća mjesečni pokaz, što je kao opcija jeftinije od plaćanja pojedinačne karte prijevoza, on bi se mogao naći u prekršaju, odnosno na dio iznosa mjesečnog pokaza mogao bi biti obvezan obračunati poreze. Naime, ako je prijevoz neoporeziva naknada radniku u visini stvarnih troškova, a radnik je tijekom mjeseca u kojem mu je plaćena karta određeno vrijeme proveo na bolovanju, godišnjem ili možda službenom putu izvan mjesta rada – onda bi mu poslodavac prijevoz trebao isplatiti samo za dane koje je proveo na matičnom radnom mjestu. Odnosno, na ostatak isplate poslodavac bi trebao platiti porez.

Da su troškovi prijevoza neoporezivi u visini stvarnih troškova nije neka novost i s tom odrebom nema problema ako se radniku troškovi nadoknađuju na temelju računa za prijevoz, bilo da radnik koristi osobni automobili ili kupuje kartu javnog prijevoza. No, u slučaju kada poslodavac radniku plaća mjesečnu ili godišnju kartu za javni gradski prijevoz, nastaju problemi. Odnosno, nastajat će od iduće godine, s obzirom da će poslodavac u JOPPD morati unijeti svaki podatak vezan uz rad i plaćanje rada, a evidentno je da će poslodavci na dio troškova prijevoza biti obavezni platiti porez. To bi im i te kako neisplativim moglo učiniti plaćanje troškova prijevoza, pa bi ta naknada mogla nestati kao što je svojedobno nestao i plaćeni topli obrok koji je postao oporeziv i utopio se u plaću.

Stroga evidencija

Da će plaćanje prijevoza s uvođenjem JOPPD obrazca postati problem, shvatili su sindikati koji su u pregovorima s poslodavcem za novi kolektivni ugovor. Primjerice, Fina koja je svojim radnicima plaćala godišnji radnički pokaz više ne želi ulaziti u takav trošak iako je u stvarnosti to jeftinija opcija od plaćanja mjesečne karte. Naime, za plaćenih 10 mjeseci dobije se godišnja karta. U toj varijanti, poslodavac je »pokrio« i vrijeme koje radnik provede na godišnjem odmoru, kada ne bi trebao dobiti troškove prijevoza. To su sindikati s kolektivnim ugovorima različito dogovorili, pa ima poduzeća u kojima poslodavac prijevoz isplaćuje za sve mjesece u godini, a ima i onih gdje je dogovoreno da se isplati prijevoz za 11 mjeseci. Time se pokriva zakonska odredba da se prijevoz plaća u visini stvarnih troškova, odnosno kada je radnik na godišnjem odmoru, nema plaćen prijevoz ili je on oporeziv ako ga je poslodavac isplatio. No, JOPPD će evidentirati i svaki dan bolovanja, neplaćenog odmora, slobodan dan... Što znači da će poslodavci s troškovima prijevoza, pogotovo kada postoji mogućnost kupnje mjesečne ili godišnje karte, ubuduće imati daleko više posla, ali i troška s obzirom da će na određeni dio prijevoza biti obavezni platiti porez. Zakonski to su i sada obavezni, ali se prešutno prelazilo preko toga. JOPPD neće dopustiti takvu vrstu ustupka poslodavcu, odnosno radniku.

Sindikati traže rješenje s poreznicima i ministarstvom

Upravo zbog činjenice da bi detaljnije evidentiranje rada u budućnosti radnike moglo ostaviti pez plaćenog prijevoza, Nezavisni hrvatski sindikati pokušavaju s poreznicima i resornim ministarstvom pronaći način da se problem riješi. Hoće li u tome uspjeti, ili će plaćeni prijevoz krenuti put izumiranja vidjet će se uskoro, jer je do praktične promjene novog obrasca poreza, prireza i doprinosa ostalo malo vremena.
 
 
Preuzeto s: nhs.hr
Objavljeno: 30. 12. 2013.