Hoće li propasti dogovor oko koncesije više od 1000 kilometara autoceste? Kako doznajemo, cijeli proces dodjele koncesije našao se u velikim problemima jer je prijedlog Ugovora o koncesiji za upravljanje i održavanje autocesta nije u skladu s hrvatskim zakonima i propisima. Iako nitko ne zna što to točno znači, činjenica je da je savjetnički tim Ministarstva prometa iz odvjetničke kuće Wolf Theiss potpuno zakazao. Navodno su odvjetnici predali nacrte ugovora prepune nedostataka.

O kakvim nedostacima je točno riječ otkrio nam je član Savjeta za monetizaciju HAC-a i predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata Mijat Stanić. Tako tvrdi Stanić, nacrti krše same temelje Zakona o koncesijama. "Iako sam formalno član Savjeta, a monetizaciju, Hajdaš Dončić me izbjegava jer sam pokazao da je nemoguće dodijeliti koncesiju na naše autoceste, a da to ne krši zakonske propise. Za početak, nedostaje studija o javnom interesu i studija o financijskim učincima na trajanje koncesije. Kako je ovdje riječ o koncesiji na razini cijele države, jedini način da se provjeri javni interes za dodjelom koncesije je referendum. Što se tiče studija o financijskim učincima, one se nikad neće napraviti jer su učinci sigurno negativni. Jedini način da se ministarstvo sada izvuče je da Vlada donese poseban zakon o koncesijama HAC-a", rekao je Stanić.

Čini se da stavke iz tih nacrta krše različite zakonske propise RH. Problem koji su odvjetnici stvorili mogao bi izazvati cijelu lavinu neželjenih posljedica. Da pojasnimo, nacrti ugovora trebali su biti predani na odobravanje u Ministarstvo prometa još prije dva mjeseca. Dogovoreni rok u startu pomaknut za dva mjeseca jer su se ugovori predali tek prije nekoliko dana, što znači da nije realno da će dobar nacrt ugovora biti sastavljen i odobren u lipnju kao što je to bilo unaprijed dogovoreno. Savjetnički tim ministarstva sastavljen od Erste Group Bank, Deloitte savjetodavne usluge, Asfinag International i zagrebačke podružnice Wolf Theissa nisu odradili svoj dio posla i sva obećanja ministra prometa Siniše Hajdaš Dončića da će koncesionar platiti koncesiju već na jesen. Sad Hajdaš Dončić mora pojesti svoje riječi. Kako tvrdi Stanić, nitko u savjetničkom timu nije nikad imao iskustva u ovakvim poslovima. "Ministarstvo nije biralo odvjetničku kuću po kvaliteti, nego su uzeli najjeftiniju. Zato me ova situacija ne čudi. Oni su samo na brzinu sastavili ugovor pa šta bude bude", zaključio je Stanić.

Prema procjenama Vlade, preko monetizacije Hrvatskih autocesta bi se u proračun trebalo sliti bar tri milijarde kuna. Obzirom da je riječ o jako dugoj koncesiji od 30 do 50 godina (ovisno o ugovoru koji potpiše koncesionar) pa je zato jako bitno da ugovor bude izuzetno kvalitetan. Ako se Vlada već odlučila da naše nacionalno bogatstvo daje u koncesiju, ugovor mora biti takav da novi strateški partner Vlade ne može raditi što hoće, a opet mora biti dovoljno povoljan da netko uopće želi tu koncesiju.

Tko će ispraviti ovu grešku?

Navodno se ova greška može ispraviti samo na dva načina, a oba uključuju zapošljavanje novog odvjetničkog ureda da napravi novi nacrt spornog ugovora. Prvo rješenje je da savjetnički tim pronađe novu odvjetničku kuću koja će sastaviti koncesijski ugovor, a druga je da cijelu stvar preuzme Ministarstvo prometa i raspiše natječaj. Jedina razlika je da bi se na natječaj ministarstva mogli javiti svi odvjetnički uredi u Hrvatskoj. To znači da bi nam se mogla ponoviti sitacija da dobijemo najjeftinije, a ne najkvalitetnije pravnike. Naravno, to nije bitno jer bi svaka koncesija na naše autoceste bila protuzakonita. Ipak, šlag na torti je da cijal ova situacija šteti ugledu države i narušava odnose sa svim potencijalnim investitorima koji razmišljaju o tome da troše svoj novac u Hrvatskoj.
 
 
Izvor: Dnevno.hr
Autor: Leo Buljan
Foto: Robert Anic/PIXSELL
Objavljeno: 3. 6. 2014.