Sve je to tim prije nevjerojatnije, jer malo se toga zapravo zna i o onom što je bilo do sada, baš kao i o uvjetima pod kojima se želi provesti najnovija monetizacija autocesta.

NIJE PROVEDENA ni javna rasprava, nisu konzultirani stručnjaci, o okruglim stolovima ni slova, a što je najgore - nema ni rezervnih scenarija. Nitko nije ponudio ništa drugo osim monetizacije, kao da ne bi trebali postojati i planovi B, C, D, F,... Krajnje neozbiljno se pristupilo "prodaji" autocesta, koje za Hrvate imaju gotovo jednaki značaj kao što su to voda, šume, obala, prirodna bogatstva... Sve je na prodaju ako se dobije dobra cijena, no u Hrvatskoj je nedavno prikupljanje potpisa za referendum o monetizaciji jasno pokazalo što javnost misli o tome. Autoceste, baš kao ni prirodna bogatstva nisu na prodaju! Tako što potpisalo je 525.913 građana Hrvatske, a hoće li to utjecati na promjenu stajališta Vlade, čvrste zagovornice monetizacije, tek ćemo vidjeti. Do tada bi trebalo poštivati volju naroda i bar pokušati rasvijetliti dobre i loše strane monetizacije, ali jednako tako i dobre i loše strane državnog upravljanja njima.
 

U nedavno objavljenom Izvješću o poslovanju trgovačkih društava i drugih pravnih osoba od strateškog i posebnoga interesa za RH., ne spominju se dvije tvrtke - koncesionari autocesta Bina-Istra i Autocesta Zagreb-Macelj. Oni su - poslovna tajna. Prema podacima iz državnoga proračuna ove će godine AZM primiti više od 96 milijuna kuna. Državni proračun izdašno pomaže i Binu-Istru. Godišnje iz proračuna na račun tvrtke u većinskom francuskom vlasništvu uplaćujemo između 130 i 150 milijuna kuna! Sveukupno u prosjeku 240 milijuna kuna godišnje! Iz AZM-a i Bina-Istre to nisu potvrdili, objasnivši da "traženi podatak ne mogu objaviti bez suglasnosti davatelja koncesije".

NEOBJAVLJIVANJE IZVJEŠTAJA pravdaju ovako: "Navedeni Izvještaj sadrži podatke koji su Ugovorom o koncesiji klasificirani kao povjerljivi te nisu za javno objavljivanje“.
 

1 km autoceste pod upravom Austrijanaca stoji 0,80 kn, a pod Hrvatima 0,46 kn – u Francuskoj gdje su najskuplje cestarine, jedan kilometar stoji 0,53 kn

 
I kako onda pridobiti povjerenje javnosti kad je toliko nepoznanica!? Takozvana monetizacija ili ne, pitanje naše sadašnjosti i budućnosti, podijelilo je hrvatsku javnost i politiku nekako na pola, kao i sva bitna pitanja u njezinoj povijesti. Kako god, čini se da će i o tome odlučivati ponajprije emocije, politička pripadnost, naklonost i podobnost, politolozi opće prakse i novinari, a ponajmanje struka. Iako se i Vlada i Pokret "Ne damo naše autoceste" pozivaju na stručnjake koje su angažirali, ovi potonji spominju ih čak 200, malo smo u žestokoj bici ZA i PROTIV referenduma, vidjeli ili čuli u javnosti mišljenja vrhunskih gospodarstvenika, financijaša, prometnih eksperata... Dok se još uvijek prebrojavaju i provjeravaju potpisi za referendum, prikupljenih na ulicama, resorni ministar Siniša Hajdaš Dončić tvrdi da se proces davanja autocesta pod koncesiju nastavlja. Najavio je za kraj studenoga prve ponude od potencijalnih koncesionara te da će o mogućem referendumu odlučivati Ustavni sud.
 

JEDNAKO TAKO odlučio se i dalje boriti za monetizaciju, iako je jednom prigodom kazao da će dati ostavku ako ona ne prođe. Očigledno da mu ni 525.913 prikupljenih potpisa nije ubilo volju za "predajom".

A DO TADA bi ipak bilo dobro znati da postojeći koncesinori u Hrvatskoj kilometar auto ceste naplaćuju i dvostruko više nego što stoji onaj kilometar u vlasništvu hrvatske države (HAC i AZR). Vožnja autocestom Zagreb -Macelj najskuplja je u Hrvatskoj. Cestarina po kilometru je 80 lipa, a na Hrvatskim auto cestama 46 lipa za 1 km.

(nastavlja se)
 
 
Izvor: AUTO START za studeni 2014.
Pišu: Željko Miličević, Igor Stažić
Foto: Zoran Majcan/Pixell
Objavljeno: studeni 2014.