Monetizacija autocesta do kraja godine, sindikati se pripremaju za referendum
(Dnevnik.hr)
Zainteresiranima za monetizaciju ponudit će se nacrt koncesijskog ugovora na koji trebaju dati obvezujuće ponude u roku 45 dana.
Monetizacija autocesta trebala bi biti dovršena do kraja ove godine, a najkasnije u veljači iduće kada se očekuje i jednokratna isplata, doznaje se u Ministarstvu prometa pomorstva, prometa i infrastrukture, dok su sindikati najavili početak prikupljanja potpisa građana za raspisivanje referenduma protiv monetizacije autocesta već za listopad.
Na nacrtu ugovora radi tvrtka Shearman & Sterling koja je angažirala odvjetničko društvo Hanžeković i partneri nakon što u Vladi nisu bili zadovoljni nacrtom koji je izradila odvjetnička kuća Wolf Theiss budući je na njega značajnih 10-ak primjedaba dalo i Državno odvjetništvo RH pa je s njima raskinut ugovor. Iz Ministarstva naglašavaju kako dorada nacrta ugovora neće izazvati dodatan trošak.
U Ministarstvu nemaju poseban komentar na najavu Nezavisnog cestarskog sindikata da u listopadu započinje prikupljanje potpisa za raspisivanje referenduma protiv monetizacije autocesta no navode da se ne radi o rasprodaji nego davanju na upravljanje po standardima uz naknadu. Podsjećaju da je za autoceste još potrebno otplatiti kredita u visini od četiri milijarde eura bez kamata pri čemu su neki s vrlo visokom kamatom (8 do 10 posto) koje bi se dobivenim novcem 'prebilo'. U protivnom bi taj iznos u redovitoj otplati na kraju bio znatno veći.
Prikupljanje potpisa od 10. listopada
Stoga građanima želimo objasniti da se radi o koncesiji na najvjerojatnije rok od 50 godina, odnosno o prodaji na određeno vrijeme, rekao je Stanić.
Pitanje će prilagoditi da bude 100 posto obvezujućeRekao je kako s referendumskim pitanjem zasad još ne mogu ići u javnost, jer na njemu još uvijek rade i dotjeruju ga pravni stručnjaci. Ne znamo još hoće li se u međuvremenu dogoditi određene promjene u zakonima ili možda čak i u Ustavu do tog vremena pa će naše pitanje biti prilagođeno trenutku kako bi bilo potpuno, 100 posto obvezujuće za Sabor i Vladu, istaknuo je Stanić.
'Smatramo da za transakciju koju vlada želi provesti mora pitati građane za suglasnost, jer se ovdje ne radi o nekom hotelu, već o osnovnoj infrastrukturi i suverenitetu Republike Hrvatske', istaknuo je Stanić. Podsjetio je kako su autoceste izgrađene kao razvojni projekt RH da bi se razvijalo gospodarstvo i turizam te omogućila bolju povezanost zemlje.
'Dva puta bismo ih otplatili'Davanjem autocesta u koncesiju sve to bi bilo ugroženo, jer se u praksi pokazalo da su prvi potezi dosadašnjih koncesionara bili povećanje cestarina, jer država ne bi mogla davati jamstva budućim koncesionarima budući da je to zabranjeno pravilima Europske unije. Stoga bi se prihodi koncesionara regulirali isključivo cijenom cestarine, rekao je Stanić.
Napomenuo je kako u prijedlozima savjetnika za koncesioniranje stoji da bi se ona mogla mijenjati tijekom godine pa bi mogla rasti u turističkoj sezoni što bi moglo smanjiti turistički promet i do 30 posto. Legitimno je pravo koncesionara da određuje cijenu cestarine u skladu sa svojom poslovnom politikom i maksimalizirati dobit.