To su, po prilici, bile riječi ministra prometa Siniše Hajdaša Dončića kada su mu uručene primjedbe čelnih ljudi imotske lokalne samouprave, koji su prenosili nezadovoljstvo svojih sumještana s cijeloga područja Imotske krajine, a sve zbog visoke tunelarine od 20 kuna u jednom pravcu za prolaz kroz tunel.

Gotovo 550.000 vozila

Imoćani su bili ogorčeni na odluku o cijeni prolaska kroz tunel, posebice jer im se godinama obećavao besplatan prolaz. Prosvjednici su bili spremni i pokvariti svečanost otvaranja tunela.
Da bi izbjegli i neugodne situacije u toj prilici, HAC (Hrvatske autoceste) je u suglasnosti s Ministarstvom i skrivečki organizirao svečanost otvaranja tunela. Zapravo, nitko za to nije ni znao.

Čelnici iz Zagreba dali su itekakvu pljusku ne samo Imoćanima, nego i stanovnicima Makarskog primorja, koji su godinama čekali da tunel bude dovršen. Nije dirnuo ministra ni na brzinu organiziran prosvjed Imoćana ispred sjevernog portala, kod naplatne rampe, premda su podršku prosvjednicima dali čelni ljudi županije. Tunelarina je ostala 20 kuna i tek korisnici ENC-a imali su popust prigodom prolaska kroz tunel.

I sada, nakon samo 170 dana od otvaranja tunela, HAC je inkasirao kompletan novac potreban za godišnje servisiranje tunela.

Točnije, do 29. prosinca prošle godine inkasirano je od tunelarine 8.756.981,30 kuna, a tunelom su od 8. srpnja do toga datuma prošla 529.353 vozila.

Ako u to ubrojimo prolaz kroz tunel za blagdanske dane do Nove godine, onda je sigurno probijena cifra od devet milijuna kuna bez PDV-a, a kroz “Sv. Iliju” prošlo je sigurno 550 tisuća automobila.

Sada kada se sve to zbroji i oduzme, ostaje otvoren poziv ministru Dončiću da svoju riječ održi i ponovno sjedne za stol s čelnim ljudima Imotske krajine, koji će biti zastupnici svojih sugrađana, te da preispita odluku o visini tunelarine.

Za manje od šest mjeseci osiguran je novac za godišnje servisiranje tunela. Sve dalje zarađeno ide u HAC-ovu blagajnu, a nauštrb i ovako siromašnog imotskog puka te mještana Makarskog primorja.

Zamolba za razgovor
 
– Podaci koji su nam sada dostupni o visini naplaćene tunelarine koju je uprihodio HAC nisu nas iznenadili jer smo mi koji živimo sa sjeverne strane Biokove te sa šireg područja Imotske krajine bili svjesni što nam znači tunel. To nekome, očito, nije bilo važno. Sada su vidjeli da je on naš izlaz u bolje sutra.

Stoga je i tunelarina od devet milijuna kuna bez PDV-a razlog da ministar Dončić preispita svoju odluku i sjedne s nama za stol, kako bismo se dogovorili o smanjenju tunelarine. Već za koji dan uputit ćemo mu zamolbu za razgovor.

Tunel se mora servisirati, tu nitko ne postavlja pitanje, to i košta, ali da se zarađuje na plećima naših ljudi, to nije pošteno. Promet će samo rasti, a neće padati, i stoga smatramo da je već sada došlo vrijeme za smanjenje tunelarine – izjavio nam je načelnik općine Zagvozd Miroslav Gaće, koji je i koordinirao aktivnosti oko smanjenja tunelarine.

Predviđanja mnogih prometnih stručnjaka su kako će se promet “Svetim Ilijom” samo povećavati, a ne nikako smanjivati, što u konačnici daje dobru zaradu HAC-u.

Nastavi li se tako, za godinu dana “inkas” od tunelarine bio bi gotovo 20 milijuna kuna. Neka deset ostane za njegovo servisiranje, a ostalih deset neka ne ide u HAC-ovu blagajnu. To bi omogućilo spuštanje iznosa tunelarine na deset kuna, što je prihvatljivo.

Svaka druga odluka ministra i HAC-a, drže Imoćani, samo bi bio dokaz da se ovaj kraj kažnjava. Možda zbog prebrojavanja, kako se često čuje, tko je za koga glasovao.
 
Mazanje očiju s ENC-om
 
Popusti od 1. studenoga, koje je toliko najavljivao HAC, zapravo su mazanje očiju vozačima. Ako kupite sezonski ENC, imat ćete popust u jednom smjeru, ako se vratite nakon 12 sati. Reklamirali su to iz HAC-a, ali prije toga trebao se kupiti ENC uređaj, i to u minimalnom iznosu od 1200 kuna.
 
Gdje je Hajdaš?
 
Imoćani se i dalje pitaju zašto sam ministar Siniša Hajdaš Dončić nije došao na otvaranje tunela, koji je koštao nešto manje od milijardu kuna. Negdje drugdje ministri se pokažu na svečanim otvaranjima i kada su objekti “teški” deseti dio toga iznosa.
 
 
 
Izvor: Slobodna Dalmacija
Autor: Braco Ćosić
Foto: CROPIX
Objavljeno: 3. 1. 2013.