Austrijski europarlamentarac Martin Ehrenhauser nedavno je OLAF-u, antikorupcijskoj agenciji Europske unije, prijavio lobističku tvrtku Eurocontact iz Beča za primanje sumnjive provizije od 1,8 milijuna eura od Strabaga pri sklapanju ugovora o izgradnji jedne od dionica na autocesti Zagreb − Macelj.

Pa ipak, u objema tim aferama dosad nije osumnjičen nitko iz Strabaga.

Podsjetimo, s druge strane, samo na nedavno otvorenu istragu “Remorker” o izvlačenju novca iz HAC-a, u sklopu koje su osumnjičeni i pritvoreni Ivan Berket i Damir Kezele, direktori zagrebačkog Viadukta, tvrtke s kojom je HAC sklopio brojne poslove. Isto tako, kad je otvorena afera “Tuneli”, pod optužnicom i u pritvoru našao se Slaven Žužul, vlasnik Skladgradnje.

Taktika istražitelja

U najnovijoj istrazi o podmićivanju u HAC-u u središtu koje je Strabag, iz te tvrtke, prema tvrdnjama odvjetnice Jadranke Sloković koja brani jednog od optuženika i bivšeg člana Uprave HAC-a Marija Lovrinčevića, nitko nije ni osumnjičen ni ispitan. Je li Strabag, poput menadžmenta MOL-a u slučaju istrage protiv Ive Sanadera, jednostavno “nedostupan” našim istražnim tijelima ili zaštićen na neki drugi način?

Mijat Stanić, predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata i najglasniji kritičar kriminala u HAC-u, ocjenjuje kako trenutni izostanak kaznenog progona odgovornih u Strabagu za davanje mita može biti taktika USKOK-a i Državnog odvjetništva.

− Iz dosadašnjeg iskustva s istragama u Hrvatskim autocestama, možemo sa sigurnošću reći jedino da je sve moguće, pa i to da su prve informacije o davanju mita za Gaženicu USKOK-u i DORH-u došla iz samog Strabaga ili iz tvrtki povezanih sa njim. To bi, recimo, mogao biti jedan od razloga zašto trenutačno nema osumnjičenih iz Strabaga – komentira Stanić.

Pita se odakle odvjetnici Sloković informacija da nitko iz Strabaga ili povezanih sa Strabagom nije ispitan.

− Mi ne znamo je li netko iz Strabaga bio na razgovoru u nekom od svojstava u kojima osoba koja ima informacije o nekim događajima može biti na policiji. U svakom slučaju, USKOK i DORH imaju svoju taktiku postupanja i u to ne možemo ulaziti – zaključuje Stanić.

Za predsjednika NCS-a nema mjesta čuđenju što se i ova multinacionalna kompanija sa sjedištem u Austriji našla u kolu s domaćim korumpiranim direktorima i građevinarima.

Ulazak u konzorcij
 
− Strabag nije birao sredstva kako bi se pozicionirao na našem tržištu, o čemu svjedoči afera Eurocontact. Austrijanci su se brzo uskladili s ostalih osam građevinskih tvrtki, od Skladgradnje i Viadukta do Konstruktora i ostalih, koje su sudjelovale u domaćoj cestogradnji.

Imamo primjer dobivanja posla za dionicu Dalmatine Ravča − Ploče, gdje se Strabag nalazi u konzorciju od tih devet tvrtki, a svima je pripao dio kolača – navodi Mijat Stanić.

Strabag se u Hrvatskoj pojavio još 1997. godine, no sve do dobivanja spomenute gradnje na autocesti Zagreb − Macelj 2004. godine nije gradio ništa značajno. Taj posao preuzeli su od njemačke kompanije Walterbau, koja je bankrotirala 2005. godine.

Procvatom cestogradnje u Hrvatskoj krenulo je i Strabagu, pa je, primjerice, u 2008. godini odradio poslova za 1,3 milijarde kuna. Usporedno s povećanjem prometa, bavili su se preuzimanjem domaćih građevinskih tvrtki, pa je tako 2009. godine u optjecaju bilo kupovanje Kamen Ingrada, posrnulog požeškog tajkuna Vlade Zeca, od čega je Strabag ipak odustao.

Prema onome što je o aferi Eurocontact objavljeno u domaćim i stranim medijima, proviziju za lobiranje s Eurocontactom dogovarao je u ime Strabaga i Franz Burgstaller, koji je sudjelovao u osnivanju Strabagovih podružnica i tvrtki kćeri u Hrvatskoj te ih vodio.

Novim zahuktavanjem antikorupcijskih pohoda USKOK-a i DORH-a u Hrvatskim autocestama nije isključena ni istraga kome je sve u Hrvatskoj isplaćeno svih ili dio od 1,8 milijuna eura, koliko je, naime, Strabag platio Eurocontactu za lobiranje.
 
 
Izvor: Slobodna Dalmacija
Autor: Vedran MARJANOVIĆ
Objavljeno: 25. 11. 2013.