Koncesioniranje autocesta katastrofalan je potez
(H-alter.org)
Bernard Ivčić, predsjednik "Zelene akcije": Ako Vlada izda autoceste u koncesiju prema najavljenim uvjetima, nastojat će na njih prebaciti što veći postotak prometa s drugih transportnih modova. Zbog toga neće ulagati u željezničku infrastrukturu i lokalne ceste.
To je u neskladu s ciljevima koje si je Hrvatska zadala prometnoj strategiji, suprotnosti je s politikama Europske unije, ali i sa zdravim razumom.
Kako pokazuje donedavno skrivena studija o monetizaciji javnog duga društava HAC i ARZ, njeni izrađivači razmotrili su samo model koncesije. Ukazuje li to na skrivene namjere Vlade, odnosno na koncesiju autocesta kao jedinu opciju?
Činjenica je da je studija bila tajna. Naime, sve do prije mjesec i pol, Vlada je tvrdila kako je ne može objaviti zbog ugovora s autorima. To je bila suludu situacija jer za najveću koncesiju u povijesti Hrvatske, koja bi obvezala nadolazećih trinaest vlada na poštivanje ugovora, Vlada ne samo da nije htjela objaviti studiju, već nije htjela provesti javnu raspravu, pa čak niti pitati Sabor za mišljenje. Upravo zbog toga je Zelena akcija zajedno sa sindikatima, GONG-om, Pravom na grad i BRID-om prema Zakonu o pravu na pristup informacijama zatražila njenu objavu. Studija je trebala ustanoviti na koji način najbezbolnije otplatiti dug koji je nastao izgradnjom autocesta. Naime, Hrvatska je u nekoliko etapa podigla kredit u vrijednosti od 5,8 milijardi eura. Od toga je otplaćeno oko 1,8 milijardi, a ostatak od četiri milijarde autori spornog dokumenta odlučili su riješiti razmotrivši samo model koncesije. Davanje autocesta u koncesiju nije skrivena namjera Vlade, već je ona vrlo jasna i očita.

Foto: Luka Tomac, Zelena akcija
Siniša Hajdaš Dončić, ministar prometa, pomorstva i infrastrukture, nedavno je izrađivačima studije uputio dopis u kojem je izrazio nezadovoljstvo radom savjetničkog konzorcija i sugerirao mogući raskid ugovora.
Ukoliko studija ostane na snazi, koncesionaru će se ugovorom garantirati godišnji porast prometa na autocestama. S obzirom na trenutnu situaciju, kolika je vjerojatnost da ćemo izbjeći plaćanje penala?
Izdavanjem autocesta u koncesiju, Vlada planira dobiti tri milijarde eura, što je nedovoljno za otplatu svih kredita. Štoviše, koncesijama se zapravo gubi profit od autocesta koji na godišnjoj razini iznosi 900 milijuna kuna. Spomenutom garancijom koncesionaru bi se obećao porast količine cestovnog prometa za 1,5 posto u svakoj godini ugovora. Dakle, ako se autoceste izdaju u koncesiju na pedeset godina, to znači da bi promet u ugovorenom razdoblju trebao porasti za 108 posto. Ukoliko pogledamo postojeću situaciju na autocestama, vidljivo je da na gotovo ni jednoj dionici prometno opterećenje ne raste navedenom brzinom. Primjerice, usporedbom prometa iz srpnja ove i prošle godine, porast prometa zabilježen je na autocesti A1 od Zagreba do Splita, no on iznosi samo 1,17 posto. Na autocesti na desetom koridoru, od Bregane, Zagreba i Slavonskog Broda prema Srbiji, došlo je do pada od 3, 1 posto. Iz podataka je vidljivo da porast prometa od garantiranih 1,5 posto na svim dionicama ne postoji i da se on neće ni ostvariti. S druge strane, takvom ugovoru na ruku ne idu ni vanjski faktori kao što je politika Europske unije koja potiče željeznički putnički i teretni prijevoz. Nejasna je slika i kakve će u budućnosti biti cijene goriva. Sasvim je jasno da obećani porast nećemo zadovoljiti pa je neizbježno da ćemo morati plaćati penale.
Željeznice su podinvestirane već nekoliko desetljeća. Infrastruktura se ne obnavlja, zbog čega se ne može postići zadovoljavajuća brzina željezničkog prometa. Izuzetak je tek nekoliko dionica prema Slavoniji. Od ukupnog broja pruga, samo njih osam posto dozvoljava brzine prometovanja veće od 120 kilometara na sat koje kao takve mogu konkurirati autocestama. Istodobno, svako malo se pojave obećanja o ulaganju u željeznički promet. Tako je 2008. godine napravljen Nacionalni program o ulaganju u željezničku infrastrukturu prema kojem se u roku od pet godina u obnovu trebalo uložiti 20 milijardi kuna. Na kraju je uloženo manje od jedan posto predviđenog iznosa. Ukoliko Vlada izda autoceste u koncesiju prema najavljenim uvjetima, onda će joj u interesu biti prebaciti što veći postotak prometa s drugih transportnih modova, među kojima je i željeznica, na autoceste. Zbog toga neće ulagati u željezničku infrastrukturu i lokalne ceste. To je katastrofalna prometna politika koja je u neskladu sa svim ciljevima koje si je sama Hrvatska zadala u staroj, ali i novoj prometnoj strategiji koja je trenutno u izradi. U suprotnosti je s politikama Europske unije, ali i sa zdravim razumom budući da cestovni promet ima značajan doprinos na klimatske promjene.
Ukoliko sve navedene faktore uzmemo u obzir, kakav je uopće vaš odnos prema autocestama? Smatrate li da je sama njihova gradnja bila uzurpacija javnog interesa?
Jano je da Vlada nema viziju razvoja i da je spremna založiti buduće generacije u svrhu kratkoročne financijske injekcije. Evidentno je da se s mnogim tvrtkama u državnom vlasništvu loše upravlja - u njih se uhljebilo mnogo političkih kadrova, a sustav kvalitetnog nadzora gotovo da i ne postoji. Takvu situaciju pokušavaju iskorititi zagovornici privatizacije i izdavanja u koncesiju javnih dobara, tvrdeći da će privatni investitori efikasnije upravljati tvrtkama. Međutim, jasno je da je privatizacija sasvim pogrešan korak koji bi imao negativne i dugoročne posljedice na cijelo društvo. Primjeri iz inozemstva nam pokazuju da postoje drugačije vrste nadzora upravljanja javnim tvrtkama, pogotovo na lokalnoj razini. Primjerice, u upravljačku strukturu i sam nadzor poslovanja mogu biti uključeni radnici, sindikati, predstavnici lokalne samouprave, građana i potrošača, pri čemu su gotovo nemoguće financijske manipulacije, korupcija i poslovanje koje se protivi javnom interesu. Proučavamo takve modele i u suradnji s ostalim akterima ćemo zagovarati njihovu primjenu i u Hrvatskoj.
Na primjeru autocesta vidimo da Vlada koncesiju pravda "korisnošću za sve građane", budući da postoji vjerojatnost da će se koncesionarski konzorcij sastojati od upravljačkih, investicijskih i mirovinskih fondova. Zbog toga ministar Hajdaš Dončić tvrdi da bi se dio profita koncesionara prelio u povećanje mirovina građana.
Privatizacija komunalnih usluga u pravilu dovodi do porasta cijene uz istodobni pad kvalitete pružene usluge, te do smanjenja kontrole građana nad procesom donošenja odluka. Unatoč tome što uvijek postoji ugovor između koncesionara i javne vlasti, postoje mogućnosti da koncesionar izigra ugovor. Primjerice, kada se sklapa ugovor o dugoročnoj koncesiji, lokalnoj ili državnoj upravi teško je predvidjeti koji se sve sporni faktori mogu pojaviti u budućnosti. Ako govorimo o koncesijama na autoceste, u ugovoru može postojati odredba da se trebaju poštivati sigurnosni standardi i da, primjerice, na svakih nekoliko kilometara treba stajati određeni prometni znak upozorenja. U međuvremenu se može promijeniti zakon kojim bi se postrožili sigurnosni standardi, a koji nisu propisani ugovorom. Tada koncesionar ima pravo odbiti postaviti novu infrastrukturu pa je javni sektor i dalje dužan ulagati u ono javno dobro koje je odlučio koncesionirati.
Na prostoru EU vidljiv je proces rekomunalizacije javnih dobara. Smatrate li da je riječ o nezaustavljivom procesu ili je još uvijek riječ tek o izdvojenim slučajevima?
Postoji realna šansa da je organizirani kriminal zainteresiran za privatizaciju.
Ukoliko Vlada ne odustane od koncesije autocesta, najavljeno je sakupljanje potpisa na referendum. Na tribini o širenju područja suradnje između udruga civilnog društva i sindikata istaknuli ste da zbog postojećeg zakonskog okvira, koji će sudeći po onome što se trenutno događa oko izmjena Ustava još neko vrijeme ostati na snazi, referendumske inicijative mogu stvoriti zamor kod građana.
Moguće promjene Ustava nude drugačiju logiku. Njima bi se ukinuo kvorum izlaznosti, ali bi se uveo kvorum prihvaćanja određenog referendumskog pitanja. Time se želi potaknuti sudjelovanje građana u sudjelovanju donošenja odluka, a ne da, kao na primjeru Srđa, bude moguće da određeni mediji i sam gradonačelnik te investitor, na dan referenduma pozivaju građane da ostanu kod kuće. Ukoliko se uvedu takva nova pravila, i oni koji su protiv određenog pitanja bi bili motivirani za izlazak na referendum. Ukoliko se usvoje predložene izmjene Ustava, u roku od tri mjeseca bi se trebao promijeniti i Zakon o referendumu kojim bi se regulirala i pravila za lokalni referendum. Za očekivati je da prag prihvaćanja kod lokalnog referenduma ne može biti stroži od nacionalnog, koji podrazumijeva da je referendum važeći ako je od ukupnog broja birača koji su na njega izašli njih 25 posto glasalo za određenu opciju. Da je takva odredba bila na snazi kada se održavao referendum o Srđu, on bi prošao.
Darinko Kosor je ispred HSLS-a također najavio sakupljanje potpisa za raspisivanje referenduma protiv izdavanja autocesta u koncesiju. Kako komentirate taj čin?
Mislim da je aktualna Vlada već dokazala kako ne želi zastupati javni interes, već da gleda na kratkoročnu dobit kojom bi pokrpala proračunske rupe. Primjer Srđa dokazuje da su pojedini ministri prije održavanja referenduma neutemeljeno plašili građane da će, ukoliko dođe do stopiranja projekta, Grad Dubrovnik investitoru morati platiti suludi iznos novca. Budući da u tom trenutnu urbanistički plan uređenja još uvijek nije bio usvojen, bilo je evidentno da je riječ o laži. Međutim, svjesno su obmanjivali javnost i na taj način su utjecali na rezultate referenduma. Tako su pokazali da ne znaju što je javni interes i da ih nije briga što građani žele. Što se tiče Zagreba, s obzirom na dosadašnje aktivnosti gradonačelnika Bandića, jasno je da ga stav građana ni najmanje interesira. U kampanji za očuvanje pješačke zone u Varšavskoj ulici jasno je pokazao da mu 55 tisuća potpisa građana ništa ne znači. Uostalom, u jednom intervjuu iz 2007. godine izjavio je da građani imaju pravo izaći na izbore svake četiri godine, a u periodu između izbora valjda trebaju njega pustiti da "radi".
Foto: Zelena akcija
Zbog takve situacije sve češće svjedočimo intenzivnijoj suradnji sindikata i udruga civilnog društva na gotovo svim navedenim primjerima. Kako objašnjavate taj trend?