Koncesionar će uzeti 77 milijardi kuna
(24sata - Express)
Šokantnu računicu o neisplativosti davanja autocesta u koncesiju predstavio je Nezavisni cestarski sindikat. U 40 godina koncesije stranci, koji bi kupili autoceste, imali bi 77 milijarda kuna dobiti. Mi smo dodatno računali da se koncesionar za 23 milijarde kuna koje očekuje Vlada, mora i zadužiti i plaćati kamate od 5% na godinu. Opet mu ostaje barem 60 milijardi kuna. Od tog iznosa dio bi išao i državi kroz porez na dobit i podjelu s Vladom, ali koliko će to iznositi tek treba definirati ugovorom.
Iznos od 60 milijardi jednak je pola državnog proračuna, za njega se može napraviti 30 peljeških mostova.
Računica o velikoj dobiti nam je neslužbeno potvrđena i od izvora u Hrvatskim autocestama.
Sindikat je u računicu stavio sve relevantne pokazatelje o prometu na 1024 kilometra koji se daju u koncesiju. Krenuli su od sadašnjeg stanja da HAC i ARZ troše 900 milijuna kuna na održavanje i plaće na godinu, a od cestarine i goriva naplate 1,9 milijardi. Obje tvrtke su u problemima jer im sada sav “višak” novca odlazi na otplatu sku pih kredita. Novi koncesionar, nakon što jednom plati 23 milijarde kuna, ne bi više imao nikakve kredite jer bi njih preuzela država. Sindikat je računao da je godišnji porast prihoda četiri posto. I to zbog većeg prometa vozila i povećanja cijena cestarine zbog inflacije. Ministarstvo je, podsjetimo, nedavno objavilo da će koncesionar moći svake godine povi- sivati cijenu, ovisno o inflaciji. Ukratko, ako cijene porastu u Hrvatskoj 4 posto, oni će moći povisiti cestarinu tri posto. Sindikat je računao i da će četiri posto rasti i troškovi za održavanje i plaće svake godine, ali opet je koncesionar u povoljnom položaju. U 16 do 23 godi- ne, ovisno o tome bi li imao svoj novac ili bi se zadužio, nazad bi mu se vratilo sve uloženo. Do 40. godine mu ostaje dobit. - HAC i ARZ jesu zaduženi, ali te kredite treba reprogramirati. Nakon toga bi državi ostajala dobit. Koncesija je loš potez, i to jasno pokazujemo. One nisu samo prometni, nego i razvojni projekt i trebaju ostati u državnom vlasništvu - kaže predsjednik sindikata Mijat Stanić. I sam ministar Siniša Haj daš Dončić je izgleda svjestan računice, ali u zadnjim izjavama kaže da je alternativa bankrot autocesta jer država nema vremena čekati i potreban joj je novac odmah.
Izvor: 24sata - Express
Autor: Ivan Pandžić
Objavljeno: 5. 9. 2014.