AMS Kada kreće Inicijativa?
 
Stanić: 10. listopada u ponoć, a završava 25. listopada, također u ponoć. Počet ćemo od prve sekunde otkad nam teče rok. Mijenja se zakon o referendumu, stoga radimo intenzivno na infrastrukturi. U svim mjestima s više od 3000 stanovnika, bit će štand i naše mobilne ekipe. Ne želimo nadzirati, već želimo tim događajem i upravljati. Moramo prikupiti dovoljan broj potpisa, no apsurd je da mi „ne znamo“ koliko je to. Po posljednjem popisu je 3.750.000 birača, pa onda deset posto od toga. No, mi idemo na kudikamo veći broj, barem onoliko koliko je aktualna koalicija skupila na zadnjim izborima.


AMS Kako će točno glasiti referendumsko pitanje?

Stanić: Dotjeruje se, no smisao će biti - autoceste se ne mogu dati u koncesiju ili prodati bez stvarnih vlasnika - naroda. Mi samo pokrećemo incijativu. Nema ni jedne političke stranke među nama, nositelji ove inicijative su sindikati i udruge civilnog društva. Ovo je nacionalno i nadstranačko pitanje, zapravo građansko pitanje te velik društveni problem koji će utjecati na naše živote, na ekonomiju, na turizam...


AMS S Vladom niste uspjeli naći zajednički jezik?

Stanić: Evo primjer kako se ova Vlada ponašala u zadnje vrijeme. Umjesto da traže kako ublažiti dugovanja i povrat kredita, a da ne govorim o pljački, koja je priča sama za sebe, da ublaže lošu financijsku situaciju u kojoj je HAC ili povećaju prihode eventualnim novim trošarinama, da ovo nekako podnesemo, oni su uzeli 40 lipa iz goriva, oko 900 milijuna kn godišnje, te pola dali HŽ-infrastrukturi koja je to potrošila nenamjenski, a pola Hrvatskim cestama koje nisu potrošile ni jednu kunu i ne znaju što će s tim.

Zato, jer nisu uspjeli raspisati ugovore za one ceste koje su planirali graditi, mi sad imamo situaciju da moramo dizati dodatne kredite za povrat dugova. Smatram da je to namjerno učinjeno da bi se oslabila pozicija HAC-a i imao argument više zašto Hrvatske autoceste ne mogu naći neki drugi model. Pa onda priča o lošem rejtingu. Naravno da je bio loš kada se kralo kapom i šakom. Ali, ako se promijenila kriminalna uprava, onda se mijenja i rejting tvrtke. Čini mi se da se radi sve suprotno kako bi se odvratili eventualni ulagači.


AMS Kako običnom građaninu objasniti što se s tom koncesijom rješava, koji dio duga se rješava?

Stanić: Mi to ne znamo, ova vlast svjesno laže, obmanjuje građane i skriva. Da bi vlast bila demokratska, mora biti transparentna. Građani bi morali znati svaki korak, što to mi tražimo, što očekujemo, što ćemo dobiti, koje su mogućnosti i tko će dugove vraćati. Jer, kada bi sve novce potrošili za vraćanje kredita AC-a, opet nam ostane oko 7,8 milijardi kuna koje mi moramo vraćati iz proračuna. Ono što ne govore građanima, je da će ceste biti tuđe, a krediti naši. To je razlog zašto mislimo da se građani RH imaju pravo izjasniti na referendumu - hoće li oni vraćati kredite, a netko drugi ubirati novac od cestarina.


AMS Autocesta zapravo nije dovršena?
 
Stanić: Autocesta će biti dovršena kao razvojni projekt kada bude imala dovoljno čvorišta da se ljudi mogu iz svih mjesta uključivati i tada će ona utjecati na razvoj cijele države. Primjerice, ljudi iz Davora u Brodsko-posavskoj županiji moraju voziti 25 kilometara da bi se uključili na autocesti, a cesta im prolazi kraj kuće. Ima još mnogo takvih slučajeva. Autoceste su za nas krvotok i suverenitet, mi nemamo alternative. Nemamo drugu opciju za transport ljudi i dobara. Uz to, moramo što prije osmisliti strategiju njihova korištenja. Nemamo ni željeznicu ni riječni prijevoz, jednostavno nemamo.


AMS Hoće Ii strani koncesionar otvarati nove izlaze?
 
Stanić: Sigurno ne! Ono što je prethodilo otvaranju IKEA-e, Hrvatska je pristala pomaknuti sedam kilometara čelnu poziciju naplate, odreći se naplate, napraviti čvorišta za silaske... To država može raditi dok su autoceste u njenim rukama, korištenjem u smislu razvoja, jer jednom kad uđe u privatne ruke, zaboravite na tako nešto. Je li to bilo isplativo, vidjet ćemo u sljedećih nekoliko godina, i to veže li Ikea uz sebe domaće proizvođače. No, već sad možemo govoriti o rastu cijena industrijskog zemljišta.


AMS Cijene cestarina bi trebale biti prihvatljive. Jesu li one trenutačno previsoke za naš standard?
 
Stanić: Jesu, iako je malo autocesta u Europi koje imaju kvalitetu. Razvojni projekt autoceste je takav da bi cijene trebale privlačiti korisnike. Treba tražiti neki novi model, pametno subvencionirati iz posljedičnih dobiti koje donose, primjerice u turizmu. Uzmimo primjer zagrebačke (ili riječke) obilaznice koju HAC održava, ali to ne naplaćuje (procjena 200 mil. kn godišnje). No, kada bi krenuli s naplatom, masa bi ljudi krenula kroz središte grada pa ne treba sve gledati kroz naplatu. Ona je nužno zlo. Pogledajte koliko je gust promet po magistralama, čime je sigurnost sve manja. Općenito bi cestarinu morali integrirati u cjelovit proizvod, što ne radimo.


AMS Vinjete, da ili ne?
 
Stanić: Ne trenutačno. To je nepravedan način naplate. Za razliku od Austrije ili Slovenije, većina stranaca ostaje kod nas. Ako ih oderemo, izgubit ćemo na turizmu. Niti zbrinjavanje viška ljudi nije besplatno, ulog u promjenu također. Uostalom, za ENC-uređaje, vinjete su kameno doba. Da postoji volja, lako se mogu s njima kreirati načini da se ciljanim skupinama smanje cestarine.


AMS Postoje li pozitivni primjeri nama u susjedstvu?
 
Stanić: Austrijski je ASFINAG dobar primjer državnog vođenja. No, kod njega u Skupštini imate 50 članova iz svih zainteresiranih skupina - prometnih, ekoloških, turističkih, građanskih - i to stručnih, a ne kao kod nas, jednog podobnog u 50 društava. Bez političke zaštite ne možete - kao kod nas u HAC-u - doživjeti da vam je predsjednik uprave krao zajedno s ministrom.
 
 
 
Izvor: Časopis Auto motor i sport od 16. 9. 2014.
Autor/razgovarao: Kristijan Tićak