Istina o koncesijama
(Večernji list, tiskano)
Hrvatska iskustva s Istarskog ipsilona i autoceste Zagreb - Macelj
Dva koncesionara na hrvatskim autocestama - Istarskom ipsilonu i autocesti Zagreb - Macelj - dosad su državi na ime koncesijske naknade uplatili samo dva milijuna kuna, dok je Republika Hrvatska njima platila oko 2,3 milijarde kuna. Pokazuju to podaci Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture.
Ni kune u proračun
U obje su tvrtke većinski vlasnici strani građevinari - u Bina Istri francuski Bouygues, a u tvrtki Autocesta Zagreb - Macelj (AZM) austrijski Strabag, a manjinske udjele ima Hrvatska, odnosno njezine tvrtke. Država je najviše, 279 milijuna eura, dala Bini Istri, koja ima koncesiju od 1995., dok ona na ime koncesijske naknade državi nije uplatila ni kunu. AZM, koji je koncesijski ugovor potpisao 2004., dosad je u državni proračun uplatio dva milijuna kuna, a iz njega dobio 300 milijuna kuna.
U Ministarstvu navode da je Bini Istri državni financijski doprinos isplaćen ponajviše za sufinanciranje servisiranja duga korištenog za građenje Istarskog ipsilona u iznosu od 594 milijuna eura. Pri tome napominju da je kroz optimizaciju poslovanja i vraćanje svih raspoloživih viškova Bina Istra državi uplatila 93,3 milijuna eura. No, država će i dalje plaćati taj doprinos, oko 15 milijuna eura godišnje, sve dok koncesionar ne bude mogao financirati svoje troškove iz cestarine. A prihod od cestarine, koji je lani iznosio 194 milijuna kuna, još je premali za to pa Bina Istra nije dosad uplatila ni lipe koncesijske naknade. Prema koncesijskom ugovoru za Ipsilon, ta naknada plaća se kad Bina Istra od cestarine bude pokrivala sve troškove i bude imala raspoloživa gotovinska sredstva.