Društveni interes je važniji od mandata
(H-Alter.org)
Dr. sc. Mihaela Grubišić Šeba, znanstvena suradnica s Ekonomskog instituta u Zagrebu, za H-Alter govori o monetizaciji autocesta: Potrebno je raditi na jačanju pojedinih vrijednosti u društvu te tretiranju državne imovine kao naše zajedničke, prema kojoj se oni koji su dobili mandat upravljanja ne bi trebali odnositi maćehinski. Dugoročni društveni interes je važniji od bilo čijeg četverogodišnjeg ili osmogodišnjeg mandata.
Zadnjih dana prosinca 2013. godine, istodobno kada se ministar financija Slavko Linić obrušio na ekonomske znanstvenike koji su Vladu kritizirali zbog novog kreditnog zaduženja, iz tiska je izašao znanstveni rad dr. sc. Mihaele Grubišić Šeba sa zagrebačkog Ekonomskog instituta. Kritizirajući znanstvenike, odnosno "ljude koji slabo znaju o financijama", Linić im je zamjerio što se ne bave problematikom duga Hrvatskih autocesta i društva Autocesta Rijeka-Zagreb, a da nije ni slutio da se Grubišić Šeba u svom radu bavi upravo tom tematikom. Podrobnom analizom postojećeg stanja i razmatranjem različitih mogućnosti ova ekonomistkinja u radu naslovljenim "Moraju li se hrvatske autoceste dati u koncesiju?" došla je do zaključka koji se u potpunosti razlikuju od aktualnih postupaka Vlade. "Hrvatski problem, unatoč previše plaćenim troškovima izgradnje autocesta nije javni dug hrvatskih operatera autocesta, već visina javnog duga, odnosno kontinuirani proračunski deficit. Instant rješenjima poput davanja infrastrukturne imovine koja je već u koncesiji, odnosno dana na upravljanje društvima u državnom vlasništvu, koncesionaru koji je spreman jednokratno državi platiti koncesijsku naknadu, samo se pod tepih stavlja nagomilani javni dug i odgađa rješenje strukturnog nesrazmjera javnih prihoda i rashoda, koji kontinuirano dolazi na naplatu", zaključila je autorica. U razgovoru za "H-Alter", Grubišić Šeba govori o mogućim posljedicama koje sa sobom donosi izdavanje autocesta u koncesiju, odnosu Vlade prema domaćim stručnjacima te mogućim rješenjima koja bi utjecala na smanjenje državnog deficita.
Sudeći prema dosadašnjim potezima Vlade, od raspisivanja natječaja za koncesiju autocesta, odugovlačenja s objavom Studije o monetizaciji javnog duga u vezi s društvima HAC i ARZ, pa do sugeriranja mogućeg raskida ugovora s izrađivačima spomenute studije, možemo li reći da je Vlada problematici autocesta pristupila brzopleto?
Zbog političkog kadroviranja svi građani Hrvatske plaćaju loše poslovanje HAC-a i ARZ-a
Navedeno ukazuje da će se Vlada najvjerojatnije odlučiti za model koncesija. Po čemu se hrvatski primjer razlikuje od ostalih zemalja koje su se odlučile za istu opciju? Primjerice, od Italije koju spominjete u svom radu.
Hrvatska već ima iskustva s koncesioniranjem autocesta. Javno-privatnim partnerstvom izgrađena je istarska dionica autoceste Bina-Istra, a 2004. godine u koncesiju je dana i autocesta Zagreb-Macelj. Kakva su iskustva u praksi s tih dionica?
Pozitivno je što je u primjeru spomenutih koncesija doista bilo riječi o izgradnji autocesta. No, ono što se pokazuje kao najveća negativnost jesu garancije koje su dane koncesionarima. U slučaju podbačaja očekivanog prometa država subvencionira negativno poslovanje koncesionara. Na obje spomenute dionice autoceste došlo je do povećanja iznosa cestarina, a to će nedvojbeno biti slučaj nakon moguće monetizacije dugova HAC-a i ARZ-a koncesijom. Budući da je koncesionar privatni partner koji ulaže svoja sredstva da bi ostvario željeni povrat na svoj ulog, mora mu se minimalno pružiti garancija usklađenja prihoda s inflacijom. Zbog toga je neizbježno da će doći do rasta cijena cestarina.
U svom radu upozorili ste da bi država, ukoliko se odluči za koncesiju, pomno trebala paziti kolike skrivene obveze po osnovi raznih garancija privatnom partneru preuzima u budućnosti. Sudeći prema dostupnom koncesijskom ugovoru, postoji li realna opasnost da nam skrivene obveze dođu na naplatu?
Svi vozači bi rado koristili autocestu, no zbog standarda stanovništva je mnogima i sadašnji iznos cestarina previsok
Spomenuli ste garanciju rasta prometa koncesionaru, koja bi na godišnjoj razini trebala iznositi 1,5 posto. Uzmemo li u obzir oslabljenu kupovnu moć građana uslijed financijske krize te sve veće cijene goriva, postoje li realne šanse da se takva garancija realizira?
Hrvatske autoceste su građane s ciljem poticanja gospodarskog razvoja. Međutim, izgradnja infrastrukture kao takve nije dovoljna. Potrebno je mjerama aktivne ekonomske politike stimulirati gospodarski razvoj, a ukoliko stanje ostane ovakvo kakvo jeste, naravno da je realno očekivati realizaciju garancije. Korisnici autocesta će zbog sve većeg pada standarda i povećanja cestarina gledati zaobići plaćanje cestarina. Svi vozači bi rado koristili autocestu, no zbog standarda stanovništva je mnogima i sadašnji iznos cestarina previsok.
U radu ste istaknuli i da postoji i problem određivanja vrijednosti imovine koja se daje u koncesiju. Odnosno, da su imovina i obveze HAC-a i ARZ-a pomiješane s imovinom i obvezama javnog dobra - autocesta. Do čega nas to može dovesti?
Hrvatske autoceste su građane s ciljem poticanja gospodarskog razvoja. Međutim, izgradnja infrastrukture kao takve nije dovoljna
Spomenuli ste pojedine preplaćene dionice autocesta. Je li uopće opravdano da Vlada izdavanje autocesta u koncesiju opravdava velikim troškovima, koji su dobrim dijelom nastali upravo zbog koruptivnih aktivnosti?
Vlada koncesiju pravda i "korisnošću za sve građane", budući da postoji vjerojatnost da će se koncesionarski konzorcij sastojati od upravljačkih, investicijskih i mirovinskih fondova. Zbog toga ministar prometa Hajdaš Dončić tvrdi da bi se dio profita koncesionara prelio u povećanje mirovina građana.
Što ministra sprječava da i sada poboljša upravljanje operaterima autocesta? On posjeduje sve mehanizme kojima može uvesti stručnjake u upravu i nadzorni odbor HAC-a i ARZ-a. I sada postoji koncesija koja je dana ARZ-u, odnosno, upravljanje je povjereno poduzeću koje je u državnom vlasništvu. No, zbog političkog kadroviranja svi građani Hrvatske plaćaju loše poslovanje tih poduzeća. I to ne samo da se loše posljedice plaćaju onog trenutka kada se zaposli politički kadar, već se plaćaju i loši rezultati njihovog poslovanja. Posljedica lošeg financijskog upravljanja operaterima autocesta je i veliko dospijeće financijskih obveza u 2014. i 2017 godini. Da se samo malo drugačije planiralo, nagomilanih obveza ne bi bilo i HAC i ARZ bi danas mogli plaćati svoje obveze bez refinanciranja. A što se mogućeg povećanja mirovina tiče, mislim da će domaći mirovinski fondovi ipak manjim dijelom sudjelovati u podmirenju koncesijske naknade državi ako dođe do realizacije koncesije.
U radu ste zaključili da nema te koncesijske naknade koja može podmiriti dugove nastale po osnovi financiranja izgradnje autocesta. Što bi se dogodilo da upravljačka struktura ostane onakva kakva je danas?
Koje su još moguće alternative za monetizaciju nastalog duga?
Alternativa gotovo da i ne postoji. Moguće je refinancirati dospjele obveze u 2014. i 2017. godini uz obvezno restrukturiranje operatera zbog prevelikog broja zaposlenih. Ono što brine je formiranje treće prave osobe, HAC-ONC-a, što je suprotno zakonitostima restrukturiranja. Ukoliko se autoceste daju u koncesiju, nastat će i četvrto društvo, odnosno društvo posebne namjene. Time ne samo da se povećavaju troškovi administracije, već se i restrukturiranje zapravo provodi na institucionalnoj razini bez stvarnih ušteda. Osobno nisam protiv prodaje državne imovine ako postoji ekonomska analiza koja pokazuje da je to dobra odluka, ali se protivim prodaji dubioznih poduzeća prije nego što se sredi njihovo poslovanje. Takva prodaja pokazuje da se nagomilani problemi upravljanja poduzećima žele prebaciti na neki drugi subjekt bez obzira na stvarnu isplativost takvog postupka.
Kad smo kod nefunkcionalnih poduzeća, nedavno je najavljeno moguće izdvajanje podružnica Zagrebačkog Holdinga, u čijoj ste Skupštini svojevremeno sjedili kao neovisna stručnjakinja. Kako ocjenjujete taj postupak?
U znanstvenom radu se često bavite državom imovnom, pri čemu ističete da je makroekonomski menadžment za učinkovito upravljanje državnom imovinom odgovoran građanima, koji su stvarni vlasnici te imovine. Vlada je nedavno predstavila nepotpuni Registar državne imovine, a usvojena je Strategija upravljanja i raspolaganja imovinom u vlasništvu Republike Hrvatske od 2013. do 2017. Opozicija tvrdi da se, baš kao i autoceste, vrijedna imovina zapravo želi rasprodati.
Također se ne razmatraju druge mogućnosti upravljanja državnom imovinom poput najma, javno-privatnog partnerstva i restrukturiranja poduzeća, za što su potrebni kompetentni stručnjaci. Uostalom, samo formiranje Centra za restrukturiranje i prodaju a priori podrazumijeva da je jedna od glavnih intencija rasprodaja državne imovine, odnosno podmirivanje proračunskog deficita. Vlada se ne bi, bez odgovarajućih procjena mogućih opcija alternativne upotrebe imovine, smjela odlučiti za kratkoročni učinak njezina unovčavanja jer nije dobila mandat za korištenje javne imovine na štetu budućih generacija.
To je na tragu onoga što ste zaključili u svom zadnjem radu, odnosno da se instant rješenjima stalni veliki proračunski deficit stavlja pod tepih. Kako onda popraviti postojeću situaciju?
Što ministra sprečava da i sada poboljša upravljanje operaterima autocesta? On posjeduje sve mehanizme kojima može uvesti stručnjake u upravu i nadzorni odbor HAC-a i ARZ-a
Potrebno je stvoriti i pogodniju investicijsku klimu u kojoj bi jednaka pravila vrijedila za sve. Sada se selektivno tretira dužnike, zbog čega se nekima opraštaju dugovi, a ostali onda zbog toga razmišljaju na koji način mogu utajiti porez. Sve to upućuje na činjenicu da je prije svega potrebno raditi na jačanju pojedinih vrijednosti u društvu te tretiranju državne imovine kao naše zajedničke, prema kojoj se oni koji su dobili mandat upravljanja ne bi trebali odnositi maćehinski. Dugoročni društveni interes je važniji od bilo čijeg četverogodišnjeg ili osmogodišnjeg mandata. Ništa se ne može postići preko noći, potrebno je puno više rada, i to ne na deklarativnoj, već strukturnoj razini.

Netom prije objave vašeg zadnjeg znanstvenog rada ministar Linić požalio se kako od ekonomista znanstvenika nije čuo "što bi Vlada trebala napraviti, primjerice, s HAC-om i ARZ-om". Kako ocjenjujete odnos aktualne Vlade prema stručnjacima?
Mislim da je struka u Hrvatskoj jako podcijenjena. U uvjetima velikog javnog duga kao da su svi krivi za njegov nastanak - građani, liječnici, učitelji, znanstvenici. Najveći problem javnog sektora je uravnilovka zbog koje se u istoj poziciji nalaze oni koji se doista trude i oni koji se ne trude prilikom obavljanja svog posla. Domaćim stručnjacima se općenito ne vjeruje, što je vidljivo prema uvjetima različitih natječaja kojima se favoriziraju strani stručnjaci.
Država čisti poslovanje operatera autocesta na način da izbacuje sav dug iz njihovih bilanci i poduzeća bez kreditnih obveza daje na upravljanje koncesionaru. Bili HAC i ARZ mogli normalno poslovati kada bi im se oprostile sve kreditne obveze koje sada imaju? Naravno da bi