Da se mene pita: Ne damo autoceste?
(Radio.hrt.hr)
Razumijete li tumačenje Vlade RH da je monetizacija odnosno davanja autocesta u koncesiju nužna? Ministar Hajdaš Dončić kaže da nemamo alternativu. Zbunjuje li vas činjenica da je prije tri godine monetizaciju autocesta želio provesti HDZ , a SDP se žestoko protivio dok je danas situacija obrnuta. Što se dogodilo?

"Jeste li da se referendumom donese sljedeći zakon o izmjenama zakona o cestama prema kojem su izgrađene autoceste strateški interes Republike Hrvatske i zabranjeno ih je davati pod koncesiju za javne usluge", novo je referendumsko pitanje za čije pokretanje prikupljanje potpisa počinje ove subote. Najavila je to građanska inicijativa pod nazivom „ Ne damo naše autoceste“
Dug za izgradnju autocesta je 30 milijardi kuna, a Vlada očekuje da bi se monetizacijom odnosno davanjem u koncesiju 'pokrilo' od 18 do 24 milijarde. Građani Hrvatske su tijekom posljednjih desetak godina u autoceste uložili 15 milijardi kuna od dijela cijene goriva te još 10 milijardi od plaćenih cestarina. Ako država autoceste da u ruke privatnom koncesionaru, hrvatskim građanima i dalje ostaje dug od od 6 do 12 milijardi. Što će biti s pojedinim dionicama autocesta ako budu u privatnim rukama? Hoće li Hrvatska država moći odlučivati o tome da se u slučaju potrebe na nekom mjestu izgradi novi izlaz ili čvorište? Hoće li biti dijelova autoceste na kojima se neće plaćati cestarina? Kolika će uopće biti cestarina. Što mislite, manja ili veća nego sada?
Vladajući nam dnevno govore o tome kako su HAC i ARZ u gubicima. Govore nam kako dug za izgradnju autoceste treba otplatiti i da nema alternative. Neće biti za plaće i mirovine! Neće biti za socijalne pomoći i subvencije! A bit će ih ako damo autoceste u koncesiju. Njihovi politički protivnici tvrde da će novac koji će se dobiti od koncesije samo potrošiti na održavanje vlasti do sljedećih izbora. A oni bi da su u takvoj poziciji vjerojatno učinili isto. Što preostaje grđanima?
Građanskim incijativama pridružili su se i sindikati dajući potporu u borbi protiv monetizacije autocesta. Oni pak rješenje vide u reprogramu duga ili prodaji obveznica građanima, fondovima i drugim zainteresiranima? Nitko ne spominje novac o kojem se govorilo u strašnim afereama tjekom gradnje autocesta? Zašto pojedini dijelovi autocesta još nemaju uporabnu dozvolu? Zašto država još uvijek nije upisana u Zemljišne knjige kao vlasnik baš svih dionica autocesta. Kako to da je Dalmatina na kraju „ispala“ skuplja od nekih zahtjevnijih dionica? Tko je provjeravao priče iz krugova građevinara o tome da su se prikazivale i naplaćivale daleko veće količine, primjerice iskopa, od onoga stvarnog, da bi se preplaćeni novac podijelio među sudionicima prijevare. Možda su to samo tračevi? Osim smjena na čelu HAC-a i ARZ-a (jesmo li već zaboravili imena smijenjenjih i upletenih u afere), što je s onim slinim malverzacijama, milijunskim iznosima, pogodovanjima, farbanjem tunela, povezanosti sa Fimimedijom? Je li iznose iz tih afera netko zbrojio i je li netko vratio novac isisan iz sustava? Hoće li?