Prikupljanje potpisa za raspisivanje referenduma protiv privatizacije autocesta počinje ovu subotu 11. listopada i traje naredna dva tjedna. To će biti jedina prilika građanima da spriječe potpuno izrabljivanje nečega što pripada svima nama. Ovakva referendumska inicijativa je jedino pravo rješenje da Vlada vidi što hrvatski narod misli o davanju državne imovine u tuđe ruke. Kako smo uspjeli doznati, organizatori referendumske inicijative ne strahuju od toga da neće skupiti dovoljno potpisa.

Sigurni su da će prikupiti potpise

Od koncesije strahuje i jedan od najvećih zagovornika referenduma, predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata Mijat Stanić. On smatra da su strani koncesionari zapravo nešto najgore što se može dogoditi našim autocestama jer će privatni koncesionar povisiti cijene i tako kočiti gospodarski razvoj i turizam. Kao jedna od primjera ove tvrdnje, navodi se tunel Učka koji nije pod državnom upravom. Taj tunel je 15 posto skuplji od tunela kojima gospodari RH, kao što su Sveti Rok ili Mala Kapela. Sad vi recite želite li da autoceste pripadaju svima nama i da plaćamo manje ili da njima upravlja stranac, a da mi plaćamo više?

Kako doznajemo, ova referendumska inicijativa oko sebe je okupila dva cestarska sindikata (Nezavisni cestarski sindikat i Sindikat radnika Hrvatskih autocesta i cesta), sedam organizacija civilnog društva (Mreža mladih Hrvatske, Pravo na grad, Centar za mirovne studije, Savez udruga Klubtura, Baza za radničku inicijativu i demokratizaciju, Zelena akcija, GONG,) i pet sindikalnih središnjica (Nezavisni hrvatski sindikati, Hrvatska udruga radničkih sindikata, Matica hrvatskih sindikata, Savez samostalnih sindikata Hrvatske, Udruga radničkih sindikata Hrvatske). Organizacijski odbor koji vodi inicijativu ima samo jedan cilj. Natjerati vlasti da odustanu od uništavanja imovine građana Lijepe naše i uvide da postoje bolja rješenja od toga da ono što je od naroda ide u ruke stranaca.

HAC se može spasiti i bez monetizacije

Problem je što je HAC trenutno u takvom financijskom rasulu da Vlada radi sve u svojoj moći da autoceste padnu u privatne ruke. Podsjetimo, HAC još uvijek mora otplatiti oko 27 milijardi kuna kredita, a godišnji mu se prihodi sastoje od oko 1,3 milijarde kuna od cestarine i oko 1,3 milijarde kuna od trošarine koju svi plaćamo u cijeni benzina. Čini se da to ovoj Vladi nije dovoljno da spasi HAC. Zasad je najpovoljnije rješenje da EU odobri novi kredit. Ako do toga ne dođe, jedino što ovoj Vladi ostaje je da zaduži državnu blagajnu s novim kreditom i tako spasi posrnule tvrtke. Postoje i alternativna rješenja poput državnih obveznica, ali našu Vladu tako nešto uopće ne zanima.

"Vladini savjetnici nikad nisu izradili sve modele monetizacije nego su dali samo koncesiju kao rješenje, što je protuzakonito. Da autoceste odu u koncesiju to je kao da ih mi dvaput plaćamo, jednom kad smo ih gradili i jednom kad otplaćujemo dug dok bi netko drugi zarađivao. Mi u subotu krećemo u prikupljanje potpisa. Nismo ovo htjeli. Pokušali smo Vladi objasniti na sve moguće načine zašto je ovo loša ideja, ali su oni ostali pri svom. Nemamo drugog izbora, ostao nam je samo referendum", rekao je Stanić.
 
 
Izvor: Dnevno.hr
Autor: Leo Buljan
Photo: Patrik Macek/PIXSELL
Objavljeno: 10. 10. 2014.